Положення
Додаток 1
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказ № 11 -ОД від 31.01.2023
ПОЛОЖЕННЯ
про клас безпеки
закладу освіти
1. Загальні положення
1.1 Це Положення поширюється на клас безпеки закладів освіти, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України. Положення визначає основні завдання, порядок створення й організації роботи класу, установлює загальні вимоги до їх оснащення та змісту роботи.Положення визначає основні завдання, порядок створення й організації
роботи класу, установлює загальні вимоги до їх оснащення та змісту роботи.
1.2 Положення розроблене з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України №135 від 10 лютого 2023 року «Деякі питання створення та функціонування класів безпеки у закладах освіти»
1.3Клас безпеки - це навчальне приміщення, яке є навчальним та
навчально-методичним осередком пропаганди знань серед учнів та їхніх батьків, вчителів з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту.
1.4. Клас безпеки створюється в закладі освіти за наказом його керівника.Керівник закладу освіти є відповідальним за створення, обладнання
класу безпеки проведення контролю за його роботою.
2. Основні завдання та зміст роботи класу безпеки
2.1. Створення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу у закладах освіти, створення безпечного освітнього середовища є одним із головних пріоритетів держави в умовах дії правового режиму воєнного стану в Україні.
2.2.Одним з основних завдань збереження життя і здоров'я учасників освітнього процесу є формування у дітей культури безпечної поведінки.
2.3. Культура застосування заходів пожежної безпеки закладається з дитинства, а тому основний напрямок роботи, на який необхідно звернути увагу, - це навчання дітей різного віку.Одним із шляхів вирішення цього питання є створення класу безпеки інформаційно-просвітницького напрямку, на базі якого діти вивчатимуть правила безпечного життя.
2.4.З метою виховання у підростаючого покоління базового поняття основ безпечного середовища, яке містить у собі знання з правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту в цілому, засвоєння алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій різного характеру в закладі створений клас безпеки, функціонування якого буде задіяно у виховному й освітньому процесі та направлено на вивчення основних вимог пожежної безпеки та безпеки життедіяльності в цілому.
2.5. Класи безпеки - це в першу чергу інтерактивні класи, технічне оснащення яких дозволяє забезпечити освітній процес та постійну активну взаємодію всіх його учасників.
3 Обладнання класу безпеки
3.1. Для облаштування класів безпеки рекомендується використовувати класні кімнати (навчальні аудиторії), у яких проведено сучасний ремонт та які не містять елементів радянської епохи, з можливістю розміщення в них одночасно до 30 осіб.
3.2. Приміщення має бути забезпечене необхідною кількістю парт (столів) та стільців для проведення занять.
3.3 Оснащення класів безпеки здійснюється відповідно до Примірного переліку обладнання для облаштування класів безпеки у закладах освіти.
3.4 Для технічного оснащення класу безпеки також можна використовувати: телевізори, відеопроєктори, моторизований настінний екран для проєктора, акустичні системи, стенди з обпаленими предметами, магнітні дошки, маркерні дошки, мобільні симулятори пожежної безпеки (приватний будинок, громадський будинок, висотний будинок, екосистеми тощо), вогнегасники різних видів для проведення занять, протигази, столи, стільчики, дитячий одяг рятувальників, дитячі каски, іграшки, пазли, конструктори тощо (в тому числі для дітей з вадами зору).
3.5.Обладнання класів безпеки має відповідати Санітарному регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров'я України від 25.09.2020 № 2205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 листопада 2020 року за № 1111/35394 (далі - Санітарний регламент).
3.6.При оснащенні класів безпеки необхідно враховувати можливість залучення до занять осіб з особливими освітніми потребами.
3.7. Клас безпеки у закладі загальної середньої освіти рекомендується облаштувати за зональним принципом організації освітнього простору, що сприятиме оптимізації освітнього процесу та систематизації сприйняття інформації.
3.8.При облаштуванні класів безпеки у закладах загальної середньої освіти рекомендується передбачити такі зони:
- зона перегляду відеоуроків та презентацій;
- зона пожежної безпеки (для вивчення правил пожежної безпеки, алгоритму дій при пожежі, вивчення основ користування вогнегасниками та іншими первинними засобами пожежогасіння;
- зона мінної безпеки (для вивчення правил поведінки у разі виявлення вибухонебезпечних та підозрілих предметів);
- зона безпеки життєдіяльності (для вивчення правил безпечної поведінки у різних сферах життя, в тому числі алгоритми дій у разі надзвичайних ситуацій різного характеру);
- зона домедичної допомоги (для проведення занять та тренінгів з надання першої домедичної допомоги при травмах різного характеру та опіках, у тому числі зупинка кровотечі, проведення серцево-легеневої реанімації тощо);
- зона психологічного розвантаження (для роботи з психологами, виконання творчих завдань, проведення бесід тощо);
- ігрова зона (для дітей молодшої вікової категорії для проведення тематичних рухливих ігор та вправ).
3.9. Розташування усіх цих зон, а також меблів у приміщенні, має бути зручним і логічним, аби не порушувати концентрацію проведення занять та відповідати вимогам Санітарного регламенту.
3.10. Для облаштування класів безпеки рекомендується використовувати будь-який методичний та агітаційний матеріал, включаючи матеріали для інклюзивного навчання.
3.11.Для методичного забезпечення класів безпеки допускається використовувати будь-яку наочну агітацію: буклети, листівки, плакати ( в тому числі зі шрифтом брайля для інклюзивного навчання), аудіоролики, відеоролики, презентації, слайди, мультфільми (в тому числі відеоролики із сурдоперекладом), папір, тематичні розмальовки, кросворди, тести, матеріал для творчих завдань (пластилін, тісто для ліпки) тощо.
3.12. Наповнення класів може змінюватись та постійно оновлюватись залежно від категорій здобувачів освіти, для яких проводяться заняття, їх вікових особливостей, осіб, які залучаються до проведення занять, тематики та фактичних можливостей закладу освіти.
4 Організація роботи класу безпеки
4.1 Робота класу безпеки здійснюється відповідно до плану.
4.2 Організація роботи класу безпеки покладається наказом керівника закладу освіти на педагогічного працівника.
4.3 Особа, відповідальна за організацію роботи класу безпеки:
розробляє план роботи класу безпеки на поточний навчальний рік;
сприяє забезпеченню високої ефективності навчально-методичної
діяльності класу безпеки;
готує проєкти наказів (розпоряджень) і пропозиції щодо
вдосконалення форм і методів роботи та оснащення класу безпеки;
забезпечує справний стан обладнання класу безпеки.
4.4. До проведення занять у класі безпеки рекомендовано залучати територіальні органи ДСНС, Національної поліції, органи виконавчої влади, медичних працівників, представників територіальної оборони та інших підрозділів Збройних Сил України.
4.5.Заняття у класі безпеки проводяться у доступній для здобувачів освіти формі, з урахуванням вікових особливостей та з використанням фото-, відео- аудіоматеріалів. Зокрема, для дітей молодшого шкільного віку заняття проводяться в ігровій формі, зокрема з використанням ігор на пожежну тематику, мультфільмів, загадок та ребусів. Такі заняття бажано проводити у ігровій зоні, яка має м'яке покриття підлоги.Здобувачам освіти середнього та старшого віку заняття можна проводити у формі лекцій, презентацій, тестів, ситуаційно-рольових ігор, бесід.
4.6. Навчання в класах безпеки здійснюється відповідно до типових освітніх програм, зокрема при реалізації наскрізних змістових ліній: екологічна безпека, громадянська відповідальність, здоров'я і безпека та викладанні предметів соціальної і здоров'язбережувальної галузі, у тому числі «Захист України», «Здоров'я, безпека та добробут» та інших.